- florin71
- OP
- 692 mesaje
- din 31 Mai 2007
- Astra 2004 1,7cdti
- Maramures
florin71
- Mesaje scrise: 692
- Locatie: Maramures
- Masina: Astra 2004 1,7cdti
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 31 Mai 2007
- Mesaj Privat
,,,,
Este unul dintre subiectele care s-au discutat în multe ocazii, dar am constatat cã exploatarea unui motor diesel pentru a funcționa în parametri pentru mai mulți ani este un factor de care cei mai mulți șoferi nu țin cont. Este extrem de important sã luãm în calcul acest lucru chiar înainte de achiziție, deoarece tipologia dupã care ciculãm zilnic s-ar putea sã nu se potrivescã cu ceea ce oferã un diesel. În continuare voi puncta pe scurt câteva idei de care trebuie sã ținem cont atunci când ne gândim sã achiziționãm un motor diesel, dar și câteva sfaturi despre protejarea lui.
Ce aleg – diesel sau benzinã?
Aceastã decizie trebuie sã fie luatã în primul rând privind spre numãrul de kilometri pe care îl rulați anual. La doar 10.000 de km (de exemplu) un diesel nu are rost. De asemenea, dacã circulați preponderent în oraș, atunci uitați de diesel. Acesta va avea de suferit în trafic aglomerat și, în timp, va avea probleme de fiabilitate. Dacã urmãriți un consum mic în mediul urban recomandarea mea este sã vã orientați spre un model cu propulsie hibridã, care rivalizeazã la consum cu orice diesel. Alt aspect negativ al dieselului în mediul urban este cã se încãlzește foarte greu atunci când sarcina este micã. Astfel, dacã pleci de acasã și te așezi în coadã la semafoare, dieselul se va încãlzi mult mai greu decât un motor pe benzinã. Concluzia? Pentru oraș orienteazã-te spre un motor pe benzinã sau unul hibrid. Pentru mediul extraurban și pentru un numãr de kilometri ridicat poți avea în vedere un diesel.
Cum trebuie exploatat un motor turbo-diesel?
Nu vreau sã intru în prea multe detalii tehnice, dar un motor diesel este rapid afectat dacã este condus subturat. La acest stil de conducere apar depuneri de calaminã și probleme cu filtrul de particule, plus vibrații nedorite. Așadar, evitați turațiile de sub 1600 rpm și încercați sã schimbați treptele încât sã nu cãdeți sub acest prag. Este complet nerecomandat sã accelerați puternic atunci când turația este sub 1800 rpm. Dacã totuși este nevoie, accelerați inițial progresiv, iar dupã 2000 rpm puteți sã cãlcați complet accelerația. Accelerațiile puternice la turații mici au efect negativ asupra turbinei. Pe cât posibil, nu utilizați un motor diesel doar în traficul urban și nu evitați turațiile ridicate atunci când aveți ocazia (ideal începând cu treapta a 3-a). De asemernea, traseele scurte în regim zilnic nu sunt favorabile unui motor diesel.
Este recomandat sã încãlzesc motorul pe loc atunci când este frig?
În niciun caz. La plecãrile la rece este nevoie de circa 10 secunde la ralanti pentru ca uleiul sã ungã motorul și turbina, iar apoi se poate pleca la drum, însã fãrã turații ridicate (de peste 2500 rpm). Nu este indicat sã încãlziți motorul la rece deoarece dieselul nu se încãlzește în sarcinã redusã (pe loc), uleiul rãmâne gros și ungerea este ineficientã. Cu cât se încãlzește mai repede, cu atât motorul este mai bine protejat.
Am probleme cu filtrul de particule. Ce este de fãcut?
Acestea apar frecvent la motoarele diesel care sunt conduse subturat și majoritar în traficul urban. Toate mașinile au un ciclu prin care regenereazã filtrul de particule, însã dacã acesta este prea încãrcat apar probleme și operațiunea trebuie fãcutã în service. Pentru a evita problemele cu filtrul de particule conduceți la turații mai ridicate, chiar dacã aveți un consum puțin mai mare. Nu vã uitați la costuri, deoarece filtrul de particule costã multe mii de euro atunci când trebuie schimbat. Consumul mai mare este doar mãrunțiș dacã facem o comparație. La drum lung, este de ajutor pentru curãțarea filtrului de particule dacã accelerați puternic de câteva ori sau dacã mențineți un regim stabil la turații de peste 2000 rpm, pentru circa 15-20 minute, atunci când motorul este cald.
Consumul este foarte mare când se regenereazã filtrul de particule. Este normal?
Da! Pentru a putea arde particulele nocive, un ciclu special al injecției crește temperatura gazelor de evacuare foarte mult. Asta se face prin arderea unei cantitãți mai mari de carburant, de unde și consumul mai mare. De principiu, un ciclu de regenerare dureazã circa 10 minute. Mirosul de ars din jurul mașinii este și el normal, nu vã faceți griji.
Pot sã scot fizic de pe mașinã filtrul de particule?
Sunt firme care oferã acest serviciu, însã eu nu pot recomanda aceastã operațiune. În timp poate apãrea fum excesiv, iar emisiile nu mai au nicio legãturã cu ceea ce promite constructorul. În plus, operațiunea este ilegalã în multe țãri din Europa și pot exista probleme la un eventual control. Protejați filtrul de particule printr-un stil de conducere corect și este probabil ca acesta sã rãmânã în parametri pe toatã durata de viațã a mașinii.
Cum pot sã protejez turbina în timp?
Cum majoritatea motoarelor moderne sunt turbo, indiferent cã sunt diesel sau pe benzinã, aceste sfaturi se aplicã pentru ambele tipuri de propulsoare. Prima recomandare este sã schimbați uleiul la timp, pentru cã acesta are rol de ungere și protejare a turbinei. Nu cãlcați pedala la podea dacã turația nu este peste 2000 rpm, iar uleiul nu a atins mãcar 60 de grade (de obicei, temperatura agentului de rãcire este mai mare decât a uleiului). Turbina este sub un imens stres mecanic și termic atunci când se circulã cu viteze mari pe duratã ridicatã (ex. autostradã). De aceea, atunci când parcați este imperativ sã nu opriți motorul imediat, ci sã îl lasați pornit la ralanti pentru circa 30 de secunde. Astfel, uleiul are timp sã preia cãldura excesivã și sã rãceascã uniform turbina, fãrã ca materialele sã sufere un șoc termic. Acest aspect este extrem de important pentru fiabilitatea pe termen lung a turbinei. Un alt gest pe care l-am vãzut și este nociv este cãlcarea scurtã a accelerației înainte de oprirea motorului. În acest moment, turbina este acționatã, turațiile cresc, iar la tãierea contactului este întreruptã lubrifierea. Deci, nu faceți asta sau dacã trebuie mai așteptați câteva secunde pânã la oprirea motorului.''
https://www.auto-bild.ro/edi...motor-119926.html
Este unul dintre subiectele care s-au discutat în multe ocazii, dar am constatat cã exploatarea unui motor diesel pentru a funcționa în parametri pentru mai mulți ani este un factor de care cei mai mulți șoferi nu țin cont. Este extrem de important sã luãm în calcul acest lucru chiar înainte de achiziție, deoarece tipologia dupã care ciculãm zilnic s-ar putea sã nu se potrivescã cu ceea ce oferã un diesel. În continuare voi puncta pe scurt câteva idei de care trebuie sã ținem cont atunci când ne gândim sã achiziționãm un motor diesel, dar și câteva sfaturi despre protejarea lui.
Ce aleg – diesel sau benzinã?
Aceastã decizie trebuie sã fie luatã în primul rând privind spre numãrul de kilometri pe care îl rulați anual. La doar 10.000 de km (de exemplu) un diesel nu are rost. De asemenea, dacã circulați preponderent în oraș, atunci uitați de diesel. Acesta va avea de suferit în trafic aglomerat și, în timp, va avea probleme de fiabilitate. Dacã urmãriți un consum mic în mediul urban recomandarea mea este sã vã orientați spre un model cu propulsie hibridã, care rivalizeazã la consum cu orice diesel. Alt aspect negativ al dieselului în mediul urban este cã se încãlzește foarte greu atunci când sarcina este micã. Astfel, dacã pleci de acasã și te așezi în coadã la semafoare, dieselul se va încãlzi mult mai greu decât un motor pe benzinã. Concluzia? Pentru oraș orienteazã-te spre un motor pe benzinã sau unul hibrid. Pentru mediul extraurban și pentru un numãr de kilometri ridicat poți avea în vedere un diesel.
Cum trebuie exploatat un motor turbo-diesel?
Nu vreau sã intru în prea multe detalii tehnice, dar un motor diesel este rapid afectat dacã este condus subturat. La acest stil de conducere apar depuneri de calaminã și probleme cu filtrul de particule, plus vibrații nedorite. Așadar, evitați turațiile de sub 1600 rpm și încercați sã schimbați treptele încât sã nu cãdeți sub acest prag. Este complet nerecomandat sã accelerați puternic atunci când turația este sub 1800 rpm. Dacã totuși este nevoie, accelerați inițial progresiv, iar dupã 2000 rpm puteți sã cãlcați complet accelerația. Accelerațiile puternice la turații mici au efect negativ asupra turbinei. Pe cât posibil, nu utilizați un motor diesel doar în traficul urban și nu evitați turațiile ridicate atunci când aveți ocazia (ideal începând cu treapta a 3-a). De asemernea, traseele scurte în regim zilnic nu sunt favorabile unui motor diesel.
Este recomandat sã încãlzesc motorul pe loc atunci când este frig?
În niciun caz. La plecãrile la rece este nevoie de circa 10 secunde la ralanti pentru ca uleiul sã ungã motorul și turbina, iar apoi se poate pleca la drum, însã fãrã turații ridicate (de peste 2500 rpm). Nu este indicat sã încãlziți motorul la rece deoarece dieselul nu se încãlzește în sarcinã redusã (pe loc), uleiul rãmâne gros și ungerea este ineficientã. Cu cât se încãlzește mai repede, cu atât motorul este mai bine protejat.
Am probleme cu filtrul de particule. Ce este de fãcut?
Acestea apar frecvent la motoarele diesel care sunt conduse subturat și majoritar în traficul urban. Toate mașinile au un ciclu prin care regenereazã filtrul de particule, însã dacã acesta este prea încãrcat apar probleme și operațiunea trebuie fãcutã în service. Pentru a evita problemele cu filtrul de particule conduceți la turații mai ridicate, chiar dacã aveți un consum puțin mai mare. Nu vã uitați la costuri, deoarece filtrul de particule costã multe mii de euro atunci când trebuie schimbat. Consumul mai mare este doar mãrunțiș dacã facem o comparație. La drum lung, este de ajutor pentru curãțarea filtrului de particule dacã accelerați puternic de câteva ori sau dacã mențineți un regim stabil la turații de peste 2000 rpm, pentru circa 15-20 minute, atunci când motorul este cald.
Consumul este foarte mare când se regenereazã filtrul de particule. Este normal?
Da! Pentru a putea arde particulele nocive, un ciclu special al injecției crește temperatura gazelor de evacuare foarte mult. Asta se face prin arderea unei cantitãți mai mari de carburant, de unde și consumul mai mare. De principiu, un ciclu de regenerare dureazã circa 10 minute. Mirosul de ars din jurul mașinii este și el normal, nu vã faceți griji.
Pot sã scot fizic de pe mașinã filtrul de particule?
Sunt firme care oferã acest serviciu, însã eu nu pot recomanda aceastã operațiune. În timp poate apãrea fum excesiv, iar emisiile nu mai au nicio legãturã cu ceea ce promite constructorul. În plus, operațiunea este ilegalã în multe țãri din Europa și pot exista probleme la un eventual control. Protejați filtrul de particule printr-un stil de conducere corect și este probabil ca acesta sã rãmânã în parametri pe toatã durata de viațã a mașinii.
Cum pot sã protejez turbina în timp?
Cum majoritatea motoarelor moderne sunt turbo, indiferent cã sunt diesel sau pe benzinã, aceste sfaturi se aplicã pentru ambele tipuri de propulsoare. Prima recomandare este sã schimbați uleiul la timp, pentru cã acesta are rol de ungere și protejare a turbinei. Nu cãlcați pedala la podea dacã turația nu este peste 2000 rpm, iar uleiul nu a atins mãcar 60 de grade (de obicei, temperatura agentului de rãcire este mai mare decât a uleiului). Turbina este sub un imens stres mecanic și termic atunci când se circulã cu viteze mari pe duratã ridicatã (ex. autostradã). De aceea, atunci când parcați este imperativ sã nu opriți motorul imediat, ci sã îl lasați pornit la ralanti pentru circa 30 de secunde. Astfel, uleiul are timp sã preia cãldura excesivã și sã rãceascã uniform turbina, fãrã ca materialele sã sufere un șoc termic. Acest aspect este extrem de important pentru fiabilitatea pe termen lung a turbinei. Un alt gest pe care l-am vãzut și este nociv este cãlcarea scurtã a accelerației înainte de oprirea motorului. În acest moment, turbina este acționatã, turațiile cresc, iar la tãierea contactului este întreruptã lubrifierea. Deci, nu faceți asta sau dacã trebuie mai așteptați câteva secunde pânã la oprirea motorului.''
https://www.auto-bild.ro/edi...motor-119926.html
- bibu16v
- *******
- 6,845 mesaje
- din 25 Jan 2016
- Astra 1995 X16XEL
- Alta tara
bibu16v
- Mesaje scrise: 6,845
- Locatie: Alta tara
- Masina: Astra 1995 X16XEL
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Jan 2016
- Mesaj Privat
Bine punctat.
Total de acord cu criteriile de alegere diesel/benzinã! Sunt mulți ce se lasã prostiți de mirajul diesel, ademeniți de consumul (mai) redus, prețul (pânã nu demult) mai mic la combustibil, fãrã sã ia în calcul criteriile de mai sus, la care aș mai adãuga costul de achiziție (sensibil) mai mare(de nou), costul de întreținere mai mare sau durabilitatea exploatãrii(un diesel prost întreținut îți va da mai mult și mai devreme de furcã decât un bezinar, mai ales dacã achiziția este sh)...Nu mai spun cã diesel-ul (ptr uz domestic) este pe lista neagrã a CE de a fi eliminat treptat, dar definitiv, din considerente de poluare: a se urmãri, ptr conformitate, tendințele din țãrile (foarte) avansate unde se descurajeazã (prin diferite pârghii) folosirea dieselului, de datã mai recentã(Germania) sau de datã mai veche(Elveția, de mult timp dieselurile sunt foarte puține ).
Total de acord cu criteriile de alegere diesel/benzinã! Sunt mulți ce se lasã prostiți de mirajul diesel, ademeniți de consumul (mai) redus, prețul (pânã nu demult) mai mic la combustibil, fãrã sã ia în calcul criteriile de mai sus, la care aș mai adãuga costul de achiziție (sensibil) mai mare(de nou), costul de întreținere mai mare sau durabilitatea exploatãrii(un diesel prost întreținut îți va da mai mult și mai devreme de furcã decât un bezinar, mai ales dacã achiziția este sh)...Nu mai spun cã diesel-ul (ptr uz domestic) este pe lista neagrã a CE de a fi eliminat treptat, dar definitiv, din considerente de poluare: a se urmãri, ptr conformitate, tendințele din țãrile (foarte) avansate unde se descurajeazã (prin diferite pârghii) folosirea dieselului, de datã mai recentã(Germania) sau de datã mai veche(Elveția, de mult timp dieselurile sunt foarte puține ).