Prima aplicare a conceptului a fost în industria aviaticã în 1913 de Adolphe Pegoud, care a fost primul om ce a planat cu capul în jos ºi din 1930 toate scaunele din avioanele comerciale de pasageri erau echipate cu acesta.
Centurile de siguranþã au testate de Col John P. Stapp personal împreunã cu un …. Porc de Guinea, pe o sanie propulsatã de o rachetã.
Primul autoturism ce a fost echipat cu centuri de siguranþã a fost un Ford, cu motorizare standard, pe vremea când acesta era instructoe de zbor militar fiind recompensat cu $20.50$, o scrisoare de recunoaºtere a meritului pentru aceastã invenþie, o frescã din alamã ºi un articol de presã. La bazã a stat schema de prindere a paraºutelor
Nils Bohlin din Suedia a inventat cele 3 puncte de susþinere pentru Volovo, care cu îcepere din 1959 a înzestrat fiecare automobil cu noa invenþie sub U.S. Patent 3,043,625.
Din 1964 masinile americane erau vândute cu centuri de siguranþã pentru scaunele din faþã, iar din 1968 toate scaunele erau echipate cu centuri de siguranþã.
Mecanismul
Majoritatea centurilor de scaune sunt echipate cu un mecanism (cu mosor descoperit) de închidere care se strânge când sunt trase tare (ex. când forþa unui corp în momentul impactului) acesta se pune în aplicare dar nu ºi atunci când sunt trase încet. Sistemul este bazat pe o clemã de strângere centrigugalã care se cupleazã la rotaþii rapide ºi care la derulare se repriazã la starea iniþialã în mosor
Tipuri de inerþii aferente centurilor cu mosor
NLR (No Locking Retractor) în general aplicabile la ºocurile de habitaclu.
ELR V (Emergency Locking Retractor - Vehicle sensitive) foarte sensibilã echipatã fiind cu un mecanism ce se activeazã în caz de urgenþã sau decelerare a autovehiculului (în centuri fiind prezent un senzor)
ELR VW (Emergency Locking Retractor - Vehicle and Webbing sensitive) senzor dublu de sensibiliate care în condiþii normale de conducere, permite miºcarea pasagerului
Tipuri de centuri de siguranþã
În 3 puncte (Citroen BX) folositã în general la autoturismele vechi ºi acum se mai pot întâlni la modul de protejare pentru pasagerul de la mijloc (locurile din spate)
Centura de siguranþã în 3 puncte

În douã puncte. Este un sistem de restrângere fix rar folosit mai ales dupã 1990.