In general, obisnuiesc ca atunci cand observ o greseala (de care sunt sigur ca este greseala), sa atrag atentia (discret) pentru ca acel coleg sa "dreaga busuiocul" singur. Asa mi se pare colegial.
Si pentru ca acest lucru nu s-a intamplat, personal ma simt obligat sa spun ceea ce stiu.
Repet, sa o spun, doar pentru ca sa ramana o informatie corecta.
Sper sa nu fie considerata (interventia mea) ca o rautate sau mai stiu eu ce.
Simplul fapt ca atunci cand s-a atins cu radiatorul la masa, ventilatorul a pornit, nu ne poate spune nimic despre masa (GND). Ne spune doar ca sigur avem +12V si ca sigur electromotorul ventilatorului este functional, atat!
Radiatorul NU este legat la masa nici din constructie si nici din vreun defect.
Asta puteam deduce din faptul ca ni s-a spus clar ca a fost atins la masa cand NU era contactul pus, deci NU trebuia sa porneasca ventilatorul, chiar daca acolo ar fi fost problema.
Functionarea acestui ansamblu modul regulator / electroventilator este cam asa:
- Intern, plusul de alimentare si plusul de iesire pentru electroventilator, sunt conectate impreuna;
- minusul electroventilatorului este legat la radiator.
Asta ne spune noua ca, avem de-a face cu un etaj final de putere conectat cu sarcina (consumatorul) in Drena sau in Colector (in functie de elementul semiconductor folosit).
Am fost tentat sa spun ca este vorba de un MOSFET (si comanda cu PWM), pentru ca ar fi rezultat o eficienta mai mare, dar vazand dimensiunile radiatorului(destul de mare), tind sa cred ca totusi este regulator liniar, serie, cu tranzistor bipolar.
![](//s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Astfel, este absolut normal ca atunci cand radiatorul este atins de caroserie, electroventilatorul sa functioneze, pentru ca este alimentat direct la +12V, fara alte elemente interpuse.
Deci, dupa parerea mea si tinand cont de argumentele de mai sus, posibilele defecte, raman cele pe care le-am enuntat in prima postare.
P.S. Dubiul asupra unui eventual defect dupa ce radiatorul a ajuns la caroserie, era cu privire la un eventual etaj final de putere de forma "jumatate de punte H", totusi nu cred sa fie cazul, repet, din cauza dimensiunii mari a radiatorului si oricum, judecand ... ar fi fost o prostie. Asa cum am spus, nu am deschis un astfel de modul regulator.