Master1ro
- Mesaje scrise: 11
- Locatie: Dambovita
- Masina: Astra 2003 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Oct 2015
- Mesaj Privat
- ahappyuser
- *******
- 6,745 mesaje
- din 05 Apr 2010
- Astra 2005 Z17DTH
- Sibiu
ahappyuser
- Mesaje scrise: 6,745
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2005 Z17DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Apr 2010
- Mesaj Privat
Se demonteaza chiulasa. Se dezechipeaza chiulasa. Se efectueaza o largire controlata a diametrului interior al ghidurilor folosind un burghiu fix si o masa mobila ce permite inclinarea chiulasei dupa unghiul de montaj al ghidului in chiulasa (la motoarele cu 16 valve ghidul nu este montat perpendicular pe directia capului pistonului, are o anumita inclinatie). Dupa ingustarea fiecarui ghid acesta se bate cu un ciocan si iese. Se monteaza ulterior ghiduri noi, preferabil ceva mai de firma (deci nu ghiduri de 8lei buc). Nu mai trebuiesc prelucrate dupa montaj.
In cazul meu (Astra G 1.7cdti 2004) timp total operatiune de schimbare 16ghiduri, 16 supape, 16 semeringuri : 6ore.
Ar mai fi fost disponibila si o alta metoda : incalzirea chiulasei pentru extragerea ghidurilor din chiulasa dilatata prin ciocanire directa, insa la o chiulasa de 14ani riscul sa apara pori sau fisuri fine dupa racirea acesteia era de luat in seama si deci nu am vrut sa ma risc. Am preferat prelucrarea la rece, mai ales ca scaunele supapelor erau in stare buna (cu amprenta medie a supapelor pe latimea scaunului de supapa).
L.E:
Daca ai motor in 8 valve atunci probabil ca poti face chiar tu acasa operatiunea de gaurire controlata pentru largirea diametrului interior al ghidurilor, apoi le poti da afara prin ciocanire. Iti trebuie doar o masina de gaurit la punct fix, masa mobila iese din discutie.
In cazul meu (Astra G 1.7cdti 2004) timp total operatiune de schimbare 16ghiduri, 16 supape, 16 semeringuri : 6ore.
Ar mai fi fost disponibila si o alta metoda : incalzirea chiulasei pentru extragerea ghidurilor din chiulasa dilatata prin ciocanire directa, insa la o chiulasa de 14ani riscul sa apara pori sau fisuri fine dupa racirea acesteia era de luat in seama si deci nu am vrut sa ma risc. Am preferat prelucrarea la rece, mai ales ca scaunele supapelor erau in stare buna (cu amprenta medie a supapelor pe latimea scaunului de supapa).
L.E:
Daca ai motor in 8 valve atunci probabil ca poti face chiar tu acasa operatiunea de gaurire controlata pentru largirea diametrului interior al ghidurilor, apoi le poti da afara prin ciocanire. Iti trebuie doar o masina de gaurit la punct fix, masa mobila iese din discutie.
Master1ro
- Mesaje scrise: 11
- Locatie: Dambovita
- Masina: Astra 2003 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Oct 2015
- Mesaj Privat
- ahappyuser
- *******
- 6,745 mesaje
- din 05 Apr 2010
- Astra 2005 Z17DTH
- Sibiu
ahappyuser
- Mesaje scrise: 6,745
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2005 Z17DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Apr 2010
- Mesaj Privat
- dancuciureanu
- Moderator
- 16,465 mesaje
- din 26 Jun 2006
- Agila 2001 Z10XE + Z12XE
- Iasi
dancuciureanu
- Mesaje scrise: 16,465
- Locatie: Iasi
- Masina: Agila 2001 Z10XE + Z12XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Jun 2006
- Mesaj Privat
Master1ro
- Mesaje scrise: 11
- Locatie: Dambovita
- Masina: Astra 2003 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Oct 2015
- Mesaj Privat
- dancuciureanu
- Moderator
- 16,465 mesaje
- din 26 Jun 2006
- Agila 2001 Z10XE + Z12XE
- Iasi
dancuciureanu
- Mesaje scrise: 16,465
- Locatie: Iasi
- Masina: Agila 2001 Z10XE + Z12XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 26 Jun 2006
- Mesaj Privat
Scaune supape si supape se rectifica daca ai ce, plan la tine suporta dar maxim 0,2mm, ghiduri si altele le face meseriasul, mai mult de 2-300lei in Iasi nu costa.
Nu incerca cu ciocan ca trebuie dorn cu ax cat supapa, de masina gaurit sau presa, presa arcuri etc.
Eu prefer sa o duc la mosulica si el face totul perfect.
Mai este o chestiune la ele, ax came uzat de regula si alta ca nu mai stiu de la insolatie...compensatori mecanici sau hidraulici.
Nu incerca cu ciocan ca trebuie dorn cu ax cat supapa, de masina gaurit sau presa, presa arcuri etc.
Eu prefer sa o duc la mosulica si el face totul perfect.
Mai este o chestiune la ele, ax came uzat de regula si alta ca nu mai stiu de la insolatie...compensatori mecanici sau hidraulici.
- ahappyuser
- *******
- 6,745 mesaje
- din 05 Apr 2010
- Astra 2005 Z17DTH
- Sibiu
ahappyuser
- Mesaje scrise: 6,745
- Locatie: Sibiu
- Masina: Astra 2005 Z17DTH
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Apr 2010
- Mesaj Privat
@Master1ro
Personal consider ca am scris mai sus suficient de explicit si non-tehnic, dar hai sa incerc inclusiv sa povestesc cat mai pe intelesul tuturor toata tarasenia asta cu privire la schimbatul ghidurilor din chiulasa mea (16v, de diesel) :
Deci eu am dus chiulasa la un moshulica de 50+ani, dar care avea un invatacel tinerel de 30ani ce dorea sa invete. Si fix cum ai intrebat tu s-a gandit si el initial . Asadar a inceput el direct sa bata cu ciocanul in ghiduri la rece ca sa iasa. S-au spart imediat primele bucati de ghiduri in care a batut, ca sunt din fonta perlitica. Asa ca a venit moshulica si i-a bagat imediat mintile la cap, cum ca trebuie gaurite suplimentar ghidurile la interior pentru a mai reduce din tensiunea de strangere a chiulasei pe ghid. Asa ca invatacelul si-a reamintit cum se foloseste masa mobila, a orientat frumos chiulasa cu ghidurile dupa burghiu, a largit pe rand fiecare ghid si apoi prin bataie succesiva cu un ciocan acestea au iesit pe rând din chiulasa. La montarea ghidurilor noi am fost plecat din atelier ca mi-au spus foarte clar ca daca particip la operatiune se emotioneaza invatacelul. De aceea am opinat mai sus ca nu stiu care a fost metoda, dar in mod sigur NU cu ciocanul ca nu are niciun fel de logica sa bagi prin batere cu ciocanul ceea ce nu ai putut scoate prin batere cu ciocanul. Presa hidraulica ramane o optiune, sau cum a spus mai sus colegul @dancuciureanu... chiar si cu un burghiu la punct fix pe masa reglabila unghiular si folosind ceva unelte aditionale facute hand-made prin atelier.
In ceea ce priveste scaunele supapelor: eu m-am dus la atelier cu doua chiulase, a mea si una cumparata de pe un motor mai nou ca al meu dar care a facut taxi 1an cu chiulasa respectiva (era a treia chiulasa pe motorul respectiv, luata de la Materom, cica in stare buna, asa de buna ca dupa 1 an masina a ajuns la dezmembrat ca proprietarul s-a saturat de schimbat chiulase si implicit de masina ). Scaunele supapelor din chiulasa care a facut taxi erau atat de batute incat amprenta supapelor pe scaun se intindea pe toata suprafata scaunului. Chiar si asa tot se puteau prelucra, dar efortul si costul erau prea mari, plus ca numarul de km care-i puteau garanta dupa reparatie erau considerabil mai mici decat la chiulasa mea unde am explicat mai sus cum aratau scaunele si amprenta supapelor pe scaun. Apropo, in cazul meu ghidurile de supapa, coada supapelor si semeringurile au fost uzate peste limita maxima admisa la ambele chiulase cu care m-am infatisat la atelier. Asadar, chiar daca la chiulasa originala a motorului meu supapele au fost lovite (3buc) de catre came, totusi au preferat sa o reconditioneze pe a mea. Morala cu scaunele de chiulasa este ca poti sa tot vrei, daca nu mai ai cu ce (uzura avansata pe scaun) lucrarea nu ti se va face (din motive evidente ce tin de rezistenta sau uzura materialelor).
L.E:
Chiar daca chiulasa ta este de motor in 8v pe benzina, opinia mea e ca o buna parte din ce am scris pâna aici se aplica si in cazul tau. Just ,,my two cents,, ...
Personal consider ca am scris mai sus suficient de explicit si non-tehnic, dar hai sa incerc inclusiv sa povestesc cat mai pe intelesul tuturor toata tarasenia asta cu privire la schimbatul ghidurilor din chiulasa mea (16v, de diesel) :
Deci eu am dus chiulasa la un moshulica de 50+ani, dar care avea un invatacel tinerel de 30ani ce dorea sa invete. Si fix cum ai intrebat tu s-a gandit si el initial . Asadar a inceput el direct sa bata cu ciocanul in ghiduri la rece ca sa iasa. S-au spart imediat primele bucati de ghiduri in care a batut, ca sunt din fonta perlitica. Asa ca a venit moshulica si i-a bagat imediat mintile la cap, cum ca trebuie gaurite suplimentar ghidurile la interior pentru a mai reduce din tensiunea de strangere a chiulasei pe ghid. Asa ca invatacelul si-a reamintit cum se foloseste masa mobila, a orientat frumos chiulasa cu ghidurile dupa burghiu, a largit pe rand fiecare ghid si apoi prin bataie succesiva cu un ciocan acestea au iesit pe rând din chiulasa. La montarea ghidurilor noi am fost plecat din atelier ca mi-au spus foarte clar ca daca particip la operatiune se emotioneaza invatacelul. De aceea am opinat mai sus ca nu stiu care a fost metoda, dar in mod sigur NU cu ciocanul ca nu are niciun fel de logica sa bagi prin batere cu ciocanul ceea ce nu ai putut scoate prin batere cu ciocanul. Presa hidraulica ramane o optiune, sau cum a spus mai sus colegul @dancuciureanu... chiar si cu un burghiu la punct fix pe masa reglabila unghiular si folosind ceva unelte aditionale facute hand-made prin atelier.
In ceea ce priveste scaunele supapelor: eu m-am dus la atelier cu doua chiulase, a mea si una cumparata de pe un motor mai nou ca al meu dar care a facut taxi 1an cu chiulasa respectiva (era a treia chiulasa pe motorul respectiv, luata de la Materom, cica in stare buna, asa de buna ca dupa 1 an masina a ajuns la dezmembrat ca proprietarul s-a saturat de schimbat chiulase si implicit de masina ). Scaunele supapelor din chiulasa care a facut taxi erau atat de batute incat amprenta supapelor pe scaun se intindea pe toata suprafata scaunului. Chiar si asa tot se puteau prelucra, dar efortul si costul erau prea mari, plus ca numarul de km care-i puteau garanta dupa reparatie erau considerabil mai mici decat la chiulasa mea unde am explicat mai sus cum aratau scaunele si amprenta supapelor pe scaun. Apropo, in cazul meu ghidurile de supapa, coada supapelor si semeringurile au fost uzate peste limita maxima admisa la ambele chiulase cu care m-am infatisat la atelier. Asadar, chiar daca la chiulasa originala a motorului meu supapele au fost lovite (3buc) de catre came, totusi au preferat sa o reconditioneze pe a mea. Morala cu scaunele de chiulasa este ca poti sa tot vrei, daca nu mai ai cu ce (uzura avansata pe scaun) lucrarea nu ti se va face (din motive evidente ce tin de rezistenta sau uzura materialelor).
L.E:
Chiar daca chiulasa ta este de motor in 8v pe benzina, opinia mea e ca o buna parte din ce am scris pâna aici se aplica si in cazul tau. Just ,,my two cents,, ...
Master1ro
- Mesaje scrise: 11
- Locatie: Dambovita
- Masina: Astra 2003 Z16SE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 27 Oct 2015
- Mesaj Privat