,,Despre avioanele F16 de la portughezi (scurt istoric) ºi posibila lor achiziþie
Ministrul Apãrãrii Naþionale, Corneliu Dobriþoiu, prezent la “Aeronautic Show 2012″ pe data de 22 septembrie a declarat cã ” România respectã la literã toate directivele Uniunii Europene în ceea ce priveºte achiziþia avioanelor multirol F-16 din Portugalia”.
“O sã ieºim cu o propunere de decizie la nivelul CSAT. Suntem în concurenþã, dupã cum ºtiþi, cu bulgarii. Referitor la achiziþie, vã asigur pe dumneavoastrã, pe toþi cetãþenii României, inclusiv partenerii din UE, cã România respectã absolut toate directivele UE pentru aceastã achiziþie, la literã”, a spus ministrul referindu-se la achiziþia avioanelor multirol din Portugalia.
Ministrul a mai spus cã “deºi existã temeri cum cã ar trebui organizatã o licitaþie, aºa cum cere Comisia Europenã, avioanele vor fi cumpãrate în cadrul unui acord interguvernamental privind tehnica militarã în uz, ceea ce eliminã necesitatea organizãrii unei licitaþii.
Corneliu Dobriþoiu a declarat pentru agenþia Agerpres, în luna august, cã România ar putea cumpãra F-16 din Portugalia, starea avioanelor fiind una “foarte bunã”.
Scurt istoric al avioanelor F-16 de la portughezi
Avioanele de luptã F-16 au intrat în dotarea forþelor aeriene portugheze prin Programul Atlantis I si Atlantis II, demarat odatã cu semnarea unei Scrisori de acceptare a ofertei, în august 1990. Acordul a fost considerat drept o platã parþialã pentru utilizarea (de cãtre SUA) a Bazei aeriene Lajes din Insulele Azore. Acordul includea nu numai livrarea a 20 de avioane F-16 bloc 15OCU (17 clasa A ºi 3 clasa B) cu motoare de PW, dar, de asemenea, ºi sprijin logistic iniþial,piese de schimb, echipamente de sprijin, manuale, ghiduri pentru piloþi ºi pentru personalul care asigura întreþinerea avioanelor, manuale de instruire, participarea la grupul de coordonare tehnicã F-16, la programul de integrare structuralã, la programul de îmbunãtãþire a sistemului de rãzboi electronic (EWSIP-Electronic Warfare Systems Improvement Program).
Avioanele au fost nou-construite la standard Block 15OCU, ceea ce le face aproape identice cu ADF F-16 (Air Defense Fighter).
Avioanele au lumina de identificare pe partea pe care este fixat ciocul avionului.
Modelele din clasa B nu dispun de antena HF.
Configuraþia avionului este aproape standard, dar a fost îmbunãtãþitã cu un element: laser Gyro Ring, unghi amplu HUD.
Primele 2 avioane au fost livrate pe 18 februarie 1994, iar alte 4 avioane au fost livrate pe 18 iulie în acelaºi an.
În 1996 forþele aeriene portugheze au solicitat 25 de F-16 clasa A/B din excedentul forþelor aeriene americane, împreunã cu 5 F100-PW-220E motoare de schimb.
Costurile estimate au fost de 258 milioane dolari. Avioanele Block 15 second-hand urmau sã fie utilizate pentru atac la sol (înlocuind cele 50 A-7P) începând cu 1998.
Pe 20 noiembrie 1997, Pentagonul a anuntat ca a pus la dispozitie pentru a fi transferate 25 de avioane second-hand F-16A / B Bloc 15 Falcons de la fortele aeriene americane.
Avioanele erau transferate cu titlu gratuit (Portugalia le putea aduce în Europa, fie dez-asamblate, fie de cãtre piloþi portughezi. Portugalia urma sã cumpere motoare noi ºi piese de schimb).
Pe 14 noiembrie 1998, guvernul portughez a dat undã verde pentru achiziþie. Contractul includea 25 de avioane folosite (21 clasa A si 4 clasa B) urmând sã fie re-motorizate cu motoare F100-PW-220E.Dintre acestea, doar 20 de avioane urmau sã formeze un escadron de atac. Celelate cinci avioane puteau fi folosite ca “surse de rezervã”.
Potrivit presei scrise cele 20 de avioane au fost modernizate pentru zborul de zi ºi noapte, indiferent de condiþiile meteo. Valoare totalã a achiziþiei a fost de aproximativ 268 de milioane de dolari ºi includea transferul avioanelor, kiturile de modificare, suportul logistic ºi programul de instruire, urmând ca plata sã se faca departajat pâna în 2004. Scrisoarea de accept a ofertei a fost semnatã în 30 noiembrie 1998, pentru 25 de avioane F-16 si 20 de kituri de modernizare.
Toate avioanele s-au aflat în hangarele fortelor aeriene americane, au fost transferate în Portugalia (aliat al NATO)
printr-un amendament – Amendamentul regional de sud pentru export ºi control al armelor – ºi au fost modernizate în þarã.Din 2001 angajaþii de la LMTAS au modificat primele 2 avioane, având tehnicieni din forþele aeriene portugheze drept observatori. La rândul lor, LMTAS ºi USAF urmau sã asiste forþele ariene portugheze în efectuarea modificãrilor majore ale capabilitãþilor F-16. Portughezii urmau sã modifice 18 avioane.
Portugalia este a 15-a þarã care utilizeazã avioane F-16 pentru a-ºi suplimenta flota ºi a 4-a þarã care opereazã cu avioane F-16 ce au aparþinut forþelor aeriene americane.
Sursa: AGERPRES,
www.f-16.net,,