Mar 20 Feb, 2018 3:07 pm
Salutare tuturor,
Opel Meriva B, 2011, 55.000km, benzinã A14XER, 100 CP, cutie manualã 5+1 trepte
Vechea si eterna întrebare legatã de schimbul ulei-ul la cutie... dicutii, pãreri, sfaturi, pro sau contra au fost si vor mai fi. Analizãm aspecte legate de înlocuirea ulei-ului (sau nu) din cutia de viteze manualã.
- La cutia manualã legat de ulei ne intereseazã în mod cert douã lucruri ; Nivelul si Calitatea la acest ulei. La un ulei degradat (uzat) dacã vom complecteza, adauga cele cca 50-100 de grame de ulei nou peste restul de 1kg si ceva de ulei din cutie (cantitatea diferã dupã caz) am obtinut doar nivelul, un nivel bun dar... degradat (uzat) în continuare pentru cã in rest compozitia chimicã a uleiului va rãmâne aproape la fel din punct de vedere tehnic, lucru destul de grav pentru cutie si componentele acesteia.
- Nivelul trebuie controlat o datã pe an, pentru cã au fost cazuri si exemple când s-a mers cu 200-300 grame în cutie lucru de neacceptat. Nivelul se obtine prin complectare în cantitãti mici, un lucru foarte rar, asta dacã nu cumva sunt pierderi sau scurgeri. Complectarea nu tine locul înlocurii.
- Calitatea înseamnã cã ulei-ul isi face treaba pentru care a fost creat, si se mentine atãt cãt timp ulei-ul isi mentine propietãtile. Calitatea se obtine doar prin înlocuirea totalã a ulei-ului, atunci când acesta este uzat, cu precizarea cã ficare cutie are particlaritãtile ei si trebuie fãcutã o documentare foarte atentã si exactã despre ulei-ul utilizat.
- Desi sunt ulei-uri speciale (long life), full syntetic sau nu, si acestea au un termen de utilizare, dupã care îsi reduc propietãtile drastic datoritã degradãri, nu în totalitate dar suficient cît sã fie nevoie sã fie înlocuit. Degradarea uleiului se datoreazã în principal timpului, temperaturilor oscilante varã, iarnã, temperatura motorului preluatã de cãtre cutie care este strâns legatã de motor, turatii de tot felul, barbotare, condens, etc. Motive suficient de convigãtoare cît sã ne facã convingã cã acest ulei se uzeazã ?... eu zic cã da, si de aici apare obligatia inlocuirii ulei-ului.
În privinta schimbului trebuie ceva experientã, aparaturã, rãbdare, ulei de foarte bunã calitate, schimbul poate fi fãcut acasã (curte, garaj) dacã sunt conditii de lucru, sau intr-un service.
- De multe ori auzim o frazã deja cunoscutã... (aaaa, la cutie manualã ulei-ul nu se schimbã niciodatã, doar se complecteazã) lucru neadevãrat total gresit, si mai grav este cã iese din gura unor oameni cu pregãtire. Ulei-ul cutiei este un consumabil, se înlocuieste.
- Pãrerea mea personalã.... este cã ulei-ul din cutia manualã se înlocuieste undeva la 2-3 ani sau circa 60-80 mii km (date aproximative, cu referire numai la Opel cutie manualã), iar ca buget nu e o avere 2 litri de ulei, poate manopera sã fie mai costisitoare din punct de vedere tehnic. Mai indicat este sã golim cutia, demontãm capacul bãii de ulei, curãtam depunerile, o garniturã nouã, stângerea suruburilor cu cheieia dinamometricã, un ulei nou, si totul e perfect.
Fiecare face cum doreste, dupã buget, exprientã etc, în final dacã a mai scãpat câte o gresealã de gramaticã cer scuze.
Numai bine !