Planetara este ansamblul care face legatura intre cutia de viteze si roata motrice a unui autovehicul.
In cazul de fata discutam despre autoturismul Opel Corsa, eu detin varianta C, dar nu sunt diferente majore intre A,B,C,D.
Planetara este compusa din:
a.) cap planetara exterior (spre roata) cu burduful si colierele aferente;
b.) ax planetar;
c.) cap planetara interior (spre cutie) cu burduful si colierele aferente.
Aceste componente sunt consumabile, desi axul rezista mai mult in comparatie cu capul planetarei.
Este de notorietate faptul ca un burduf deteriorat va atrage uzura prematura a capului planetarei. Burduful exterior este mai solicitat fata de cel interior, dar ambele se uzeaza.
Inainte de a va apuca de operatiune trebuie sa aveti cele doua burdufuri :
1. Kit Burduf cap planetara exterior, contine: burduf, coliere, vaselina, piulita, siguranta ax.
Cod piesa 26067603, Cod GM 1603005.



2. Kit Burduf cap planetara interior, contine: burduf, coliere, vaselina, siguranta cutie.
Cod piesa 26073421, Cod GM 1603004.


Situatia in care ambele burdufuri sunt uzate este rara. Frecvent observam uzura burdufului exterior.
DE CE O INTRETINEM :
De obicei proprietarii ignora verificarea burdufurilor planetarelor, iar „cloncanitul” planetarei desi le atrage atentia inseamna o cheltuiala ce putea fi evitata. Capul planetarei este defect si irecuperabil in acest stadiu! Asta se intampla din cauza ignorantei, nepriceperii. Efectele pot fi dezastruase.
MANIFESTARE :
Urme de vaselina pe: janta, anvelopa, aripa interioara, bratul inferior, cutia de viteze.
Incarcarea cu vaselina a senzorului ABS. Lipsa eficientei la franare.
Urme de vaselina pe componentele de frana: disc, placute, etrier.
„Cloncane - Troncane” in viraje.








CAUZE DEFECTARE :
Burduful se ”coace” - taie - sparge:
1) perioada mare de exploatare;
2) materiale slabe calitativ.
Burduful sare de pe capul planetarei din cauza montajului defectuos:
1) colier fixat incoret;
2) burduf intins si la viraj „sare”.
DEMONTARE :
Scule necesare: trusa de tubulare, tubula de 30, cheie cu clicket, prelungitor scurt, prelungitor lung, inelare cotite, cleste ptr coliere, surubelnite, ciocan, dorn, dalta, spray de frana, vaselina, perie de sarma, perie de curatat, pensula de 50mm, vas pentru solvent(eventual un bidon de 5L taiat), carpa de bumbac, manusi, solvent(motorina), cheie de roti, cric, capra, aparat foto. Daca am uitat ceva voi completa.






Inainte de a incepe verificam sa fie in treapta I, frana de mana trasa si prezoanele rotii „slabite”!
1. Se ridica masina pe cric.
2. Se pune o capra sub lonjeron.
3. Se desfac prezoanele.
4. Se scoate roata.
5. Acum verificati / indepartati urme de: nisip, pamant, praf, rugina de pe:
a) surubul / piulita bieletei antiruliu;
b) suruburile / piulitele fuzeta / amortizor;
c) suruburile etrierului;
d) surubul / piulita pivotului.
6. Se scoate capacul butucului ce protejeaza piulita planetarei.
La unele masini trecute prin maini de „meseriasi” acest capac NU exista deoarece se distruge la demontare, deci se inlocuieste.
7. Se scoate siguranta splint de la piulita planetarei.

8. Acum avem nevoie de cineva sa calce frana in timp ce noi desfacem cu tubulara de 30 si prelungitorul scurt piulita planetarei. Daca nu are cine veti folosi 2 prezoane si o bucata de bara, teava, coada de lopata pentru a improviza un sistem de parghie ce va tine „contra”.

9. Se desface bieleta antiruliu de pe amortizor cu inelara de 19 si se tine contra cu torx de 30.


10. Se desface etrierul cu inelara de 13. Atentie cum fixati / asigurati etrierul pe arc!


11. Eliberati cablul ABS-ului din urechea amortizorului.

12. Se desface piulita / surubul pivotului cu inelara de 17.


13. Se scoate capul planetarei din butuc. Ciocaniti usor si trageti de butc. Acum aveti un capat al planetarei liber.
14. De sub masina cu ajutorul ciocanului si al daltei ciocaniti usor, dar ferm cu simt in buza capului planetarei pentru eliberarea inelului din cutie.


15. Acum aveti planetara la dispozitie! Spor la curatat / degresat! Dupa ce ati curatat foarte bine desfaceti colierele cu ajutorul unei surubelnite. ATENTIE! Sa nu va accidentati.
16. Pentru scoaterea tripodei din capul planetarei se scoate siguranta de pe cei 3 dinti cu ajutorul unei surubelnite. Se curata / spala siguranta si se lasa la uscat.





17. Se curata / spala capul planetarei cu perie si solvent.
18. Dupa uscare se verifica uzura si integritatea dintilor.


19. Se curata / spala tripoda.

20. Se scoate tripoda de pe ax prin indepartarea inelului-siguranta.

21. Se scoate burduful si se curata / spala axul planetar.
22. Se desfac colierele capului planetar exterior.
23. Se scoate axul din capul planetar prin deschiderea sigurantei.
24. Se curata / spala capul planetar si se verifica uzura.


25. Se scoate burduful si se curata / spala axul planetar.
Acum planetara este complet demontata, curatata si spalata.
Se verifica inca o data pentru depistarea eventualelor urme de span sau grad de uzura. Ochiometric si tactil. Daca totul este in regula putem incepe montarea. Pregatim la indemana vaselina, clestele si kitul burduf exterior, carpa de bumbac, atentia si rabdarea.
Putem incepe:
1. Se introduce siguranta axului in capul planetarei.

2. Se baga vaselina in capul planetarei. Eu am pus vaselina grafitata din stocul tatalui meu. Nu va zgarciti.

3. Se baga colierul mic pe axul planetar.
4. Se baga axul planetar in burduf..

5. Se baga vaselina din kit in burduf.

6. Se baga axul planetar in capul planetarei, Se va simti cand intra siguranta la locul ei.
7. Se trage burduful pe capul planetarei.
8. Se fixeaza colierul si se strange foarte bine cu clestele de cuie.
9. Se verifica lejeritatea articularii burdufului si se aseaza pe canalul potrivit. Pe ax sunt 3 canale eu l-am pus la mijloc.
10. Daca sunteti siguri ca burduful se articuleaza bine fixati si strangeti si colierul mic.
Am terminat cu partea exterioara a planetarei. Ne vom indrepta atentia si rabdarea catre partea interioara.
11. Se baga colierele pe axul planetar.
12. Se baga axul planetar in burduful interior.

13. Se baga axul planetar in tripoda. Puneti putina vaselina pe canelurile axului si tripodei.
14. Se pune siguranta pe axul planetar. Sper ca nu ati aruncat-o.
15. Se pune vaselina in capul planetarei. Nu va zgarciti.

16. Se pune siguranta tripodei pe capul planetarei.

17. Se pune vaselina din kit in burduf.


18. Se trage burduful pe capul planetarei.
19. Se fixeaza si se strange colierul mare.

20. Se fixeaza si se strange colierul mic.


21. Se va inlocui inelul de pe capul planetarei interior cu cel din kit.


Gata am terminat cu planetara este pregatita pentru montaj.
MONTAREA:
Acum vom parcurge pasii in ordinea inversa demontarii cu precizarea ca vom curata / spala foarte bine toate urmele de vaselina, mizerie sau rugina. Daca aveti compresor puteti sufla dupa spalare in special senzorul ABS.
Sa aveti aproape vaselina si carpa de bumbac.
Recomand gresarea suprafetelor de contact fuzeta-amortizor, canelurile capului exterior si canelurile butucului, locasul surubului bieletei antiruliu.
Se introduce capul planetarei la locul lui si se va impinge pana se va simti click-ul de fixare in cutie.
Piulita si saiba planetarei sa inlocuiesc.
Piulita Planetarei se va strange la 20Nm + 90°.
Siguranta splint se inlocuieste.
Capacul butucului se inlocuieste. Puneti vaselina in capac.
Piulita bieletei antiruliu se inlocuieste si se strange cu 65Nm.
La final verificati prezoanele rotii sa fie stranse cu 110 Nm.