Ai uitat parola?


  1. Home
  2. Îngrijire și întreținere
  • kapix

  • Mesaje scrise: 681
  • Locatie: Arad
  • Masina: Astra 2002 Z16XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 15 Jan 2005

  • Mesaj Privat
barzaune:
Nu e nevoie de laboratoare universitare. Legile frecarii se invata la noi prin clasa a VI-a. Nu stapanesc suficient de bine engleza pentru a intelege rapid lucrarea citata de tine, dar impresia mea este ca acolo se discuta de cu totul si cu totul alte probleme, comparatia nefiind intre doua suprafete de contact diferite ci intre planuri orizontale si plaunuri inclinate, forte perpendiculare si neperpendiculare pe suprafata etc.
De altfel nu legile frecarii nu le inteleg, nu inteleg ce ai vrut tu sa spui. Ai fost atat de telegrafic ca pur si simplu nu am inteles ideea. Confused
Skip ads

  • eu
  • ***
  • 712 mesaje
  • din 15 Jun 2004
  • Astra 2006 Z16XEP
  • Bucuresti
  • eu

  • Mesaje scrise: 712
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Astra 2006 Z16XEP
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 15 Jun 2004

  • Mesaj Privat
@ kapix "Frecarea nu stie daca e vorba de un paralelipiped sau de o masina"

Pai tocmai ca asta conteaza cel mai mult - vezi coeficientul "miu". In primul rand ca daca stau sa ma gandesc bine, exemplul cu paralelipipedele este caz ideal, deci nu se aplica in discutia noastra despre masini. La noi apare miscarea de rotatie care implica alte forte etc. oricum este foarte mult de spus aici.
Ca sa simplificam eu am o intrebare: daca un cauciuc mai subtire ofera o aderenta mai mare, de ce jeep-urile sau masinile sport au roti cat mai late?
  • kapix

  • Mesaje scrise: 681
  • Locatie: Arad
  • Masina: Astra 2002 Z16XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 15 Jan 2005

  • Mesaj Privat
Am fost inteles gresit. Normal ca este diferenta enorma intre rotatie si alunecare. Dar intre suprafete de contact diferite, chiar daca este vorba de rotatie, frecarea este aceeasi. Experimetul nu se poate efectua la fel de usor pe roti, din simplul motiv ca la aceasta scara fortele ar fi prea mici in acest caz.
Un cauciuc ingust ofera aderenta mai mare numai pe noroi sau pe zapada afanata, patrunzand mai adanc si frecandu-se astfel de o suprafata mai aderenta. Rotile late au avantajele lor (stabilitate, comportament mai bun la gropi, ASPECT) dar utita-te la concursurile desfasurate pe drumuri de munte desfundate sa vezi ce anvelope au. Un prieten a ramas surprins ca la o vanatoare un Nissan Patrol a ramas in niste noroaie din care un amarat de ARO a iesit destul de usor. Nu am fost de fata, dar singura intrebare pusa de mine a fost ce cauciucuri avea fiecare. Raspunsul cred ca se intuieste...
  • doru_a

  • Mesaje scrise: 470
  • Locatie: Deva/Hunedoara
  • Masina: Astra 1992 C16NZ
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 25 Sep 2005

  • Mesaj Privat
am, gasit un link cu referire la problema din acest topic si cred ca va fi de folos. Wink
http://www.anvelope.ro/index.php?pag=sfaturi
  • octav_bz

  • Mesaje scrise: 1,047
  • Locatie: Buzau
  • Masina: Astra 2009 A17DTR
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 17 Jun 2005

  • Mesaj Privat
Referitor la dimensiunea anvelopelor,as vrea si u o lamurire:in talon la mine scrie ca pot pune 195/50/15,205/50/15 si 215/50/15.Momentam am SAVA 205/50/15.Credeti ca ar trebui sa merg in continuare pe marimea asta sau sa pun altceva?
  • kapix

  • Mesaje scrise: 681
  • Locatie: Arad
  • Masina: Astra 2002 Z16XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 15 Jan 2005

  • Mesaj Privat
Poti sa iti pui oricare din acestea. Probabil cele pe care le ai au dimensiunea optima, fiind media celor admise. Totusi eu as pune de 215 (bineinteles, cand le schimb pe astea). Presupun ca si in cartea tehnica a masinii ai aceleasi recomandari.

Uitandu-ma insa la cele doua extreme, mi se pare interesant faptul ca 195/50/15 este mult mai aproape de 215/45/15 decat de 215/50/15.
  • GabiB77

  • Mesaje scrise: 2,357
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Corsa 2011 A12XER
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 05 Jul 2005

  • Mesaj Privat
octav_bz a scris:Referitor la dimensiunea anvelopelor,as vrea si u o lamurire:in talon la mine scrie ca pot pune 195/50/15,205/50/15 si 215/50/15.Momentam am SAVA 205/50/15.Credeti ca ar trebui sa merg in continuare pe marimea asta sau sa pun altceva?


Marimea cu 195 nu cumva e 195/60/15 ?
  • kapix

  • Mesaje scrise: 681
  • Locatie: Arad
  • Masina: Astra 2002 Z16XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 15 Jan 2005

  • Mesaj Privat
kapix a scris:Singurul lucru pe care l-am inteles este exemplul cu sania, insa motivul pentru care ea "porneste mai greu la inceput" este inertia care trebuie invinsa (pe langa forta de frecare)

Desi nu imi place sa recunosc, am cam dat cu bata in balta la faza asta Embarassed Embarassed Embarassed . Problema saniei nu m-a lasat sa dorm, iar in timp ce imi prajeam creierul cu asta mi-a venit in minte alta - de ce se pierde aderenta la viteze mari Question (lasand la o parte aerul care trece pe sub masina). Prin urmare am rascolit biblioteca tatalui meu sa ma documentez. Si intr-adevar, coeficientul de frecare variaza in functie de viteza, crescand odata cu aceasta in cazul frecarii lubrifiate si scazand in cazul frecarii uscate. Prin urmare la faza cu sania si forta de frecare difera in mers fata de pornire.
Imi cer scuze atat fata de @barzaune pe care probabil l-am cam enervat cat si fata de cei care au luat de bune spusele mele.
Ramane sa ma lamuresc cu coeficientul static si dinamic, deoarece nu am inteles nimic, iar in carte nu am gasit nici o notiune asemanatoare Confused
  • octav_bz

  • Mesaje scrise: 1,047
  • Locatie: Buzau
  • Masina: Astra 2009 A17DTR
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 17 Jun 2005

  • Mesaj Privat
Da, Gabib!Rectific si iti dau dreptate.Am pe masina 205/50/15,iar celelalte admise sunt 195/60/15 (dar imi ating de aripa din fata astea!) si 215/45/15.Azi ma duc sa imi iau 2 ca cele de le am pe masina.
  • dgxshpe

  • Mesaje scrise: 657
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina: Corsa Z13DTJ
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 03 Sep 2005

  • Mesaj Privat
@kapix ...
Vad ca esti nelamurit ...
Exemplu practic: pune un deget pe masa si incearca sa apesi si sa tragi, apoi pune toata mana pe masa si incearca sa apesi si sa tragi.
Simti diferenta ?
  • kapix

  • Mesaje scrise: 681
  • Locatie: Arad
  • Masina: Astra 2002 Z16XE
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 15 Jan 2005

  • Mesaj Privat
Sunt si mai nelamurit... Ce vrei sa demonstrezi? Daca vrei sa arati ca frecarea este proportionala cu suprafata de contact nu trebuie sa te certi cu mine ci cu Coulomb, care se pare ca a enuntat primul legile frecarii.
Nelamuririle mele nu se refera insa la suprafata de contact si oricum experimentul tau nu are relevanta prea mare. Forta de apasare trebuie sa fie identica, altfel se schimba total datele problemei.
  • nando

  • Mesaje scrise: 28
  • Locatie: Bucuresti
  • Masina:
  • Status: Offline
  • Cont inregistrat: 17 Nov 2005

  • Mesaj Privat
La mine in talon scrie 175/70/14 dar pe masina am 205/55/15 nu imi atinge si la drum are stabilitate mult mai buna.
Skip ads

  1. Home
  2. Îngrijire și întreținere

Discuții similare

Intră în ClubOpel!

check Cea mai mare comunitate Opel
check Întâlniri locale
check Skip Ads
check Vinzi/Cumperi
check Gratuit pe viață




CO+FB CO+FB CO+YT CO+IG CO+TWTR