- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
barzaune:
Nu e nevoie de laboratoare universitare. Legile frecarii se invata la noi prin clasa a VI-a. Nu stapanesc suficient de bine engleza pentru a intelege rapid lucrarea citata de tine, dar impresia mea este ca acolo se discuta de cu totul si cu totul alte probleme, comparatia nefiind intre doua suprafete de contact diferite ci intre planuri orizontale si plaunuri inclinate, forte perpendiculare si neperpendiculare pe suprafata etc.
De altfel nu legile frecarii nu le inteleg, nu inteleg ce ai vrut tu sa spui. Ai fost atat de telegrafic ca pur si simplu nu am inteles ideea.
Nu e nevoie de laboratoare universitare. Legile frecarii se invata la noi prin clasa a VI-a. Nu stapanesc suficient de bine engleza pentru a intelege rapid lucrarea citata de tine, dar impresia mea este ca acolo se discuta de cu totul si cu totul alte probleme, comparatia nefiind intre doua suprafete de contact diferite ci intre planuri orizontale si plaunuri inclinate, forte perpendiculare si neperpendiculare pe suprafata etc.
De altfel nu legile frecarii nu le inteleg, nu inteleg ce ai vrut tu sa spui. Ai fost atat de telegrafic ca pur si simplu nu am inteles ideea.
- eu
- ***
- 712 mesaje
- din 15 Jun 2004
- Astra 2006 Z16XEP
- Bucuresti
eu
- Mesaje scrise: 712
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Astra 2006 Z16XEP
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jun 2004
- Mesaj Privat
@ kapix "Frecarea nu stie daca e vorba de un paralelipiped sau de o masina"
Pai tocmai ca asta conteaza cel mai mult - vezi coeficientul "miu". In primul rand ca daca stau sa ma gandesc bine, exemplul cu paralelipipedele este caz ideal, deci nu se aplica in discutia noastra despre masini. La noi apare miscarea de rotatie care implica alte forte etc. oricum este foarte mult de spus aici.
Ca sa simplificam eu am o intrebare: daca un cauciuc mai subtire ofera o aderenta mai mare, de ce jeep-urile sau masinile sport au roti cat mai late?
Pai tocmai ca asta conteaza cel mai mult - vezi coeficientul "miu". In primul rand ca daca stau sa ma gandesc bine, exemplul cu paralelipipedele este caz ideal, deci nu se aplica in discutia noastra despre masini. La noi apare miscarea de rotatie care implica alte forte etc. oricum este foarte mult de spus aici.
Ca sa simplificam eu am o intrebare: daca un cauciuc mai subtire ofera o aderenta mai mare, de ce jeep-urile sau masinile sport au roti cat mai late?
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
Am fost inteles gresit. Normal ca este diferenta enorma intre rotatie si alunecare. Dar intre suprafete de contact diferite, chiar daca este vorba de rotatie, frecarea este aceeasi. Experimetul nu se poate efectua la fel de usor pe roti, din simplul motiv ca la aceasta scara fortele ar fi prea mici in acest caz.
Un cauciuc ingust ofera aderenta mai mare numai pe noroi sau pe zapada afanata, patrunzand mai adanc si frecandu-se astfel de o suprafata mai aderenta. Rotile late au avantajele lor (stabilitate, comportament mai bun la gropi, ASPECT) dar utita-te la concursurile desfasurate pe drumuri de munte desfundate sa vezi ce anvelope au. Un prieten a ramas surprins ca la o vanatoare un Nissan Patrol a ramas in niste noroaie din care un amarat de ARO a iesit destul de usor. Nu am fost de fata, dar singura intrebare pusa de mine a fost ce cauciucuri avea fiecare. Raspunsul cred ca se intuieste...
Un cauciuc ingust ofera aderenta mai mare numai pe noroi sau pe zapada afanata, patrunzand mai adanc si frecandu-se astfel de o suprafata mai aderenta. Rotile late au avantajele lor (stabilitate, comportament mai bun la gropi, ASPECT) dar utita-te la concursurile desfasurate pe drumuri de munte desfundate sa vezi ce anvelope au. Un prieten a ramas surprins ca la o vanatoare un Nissan Patrol a ramas in niste noroaie din care un amarat de ARO a iesit destul de usor. Nu am fost de fata, dar singura intrebare pusa de mine a fost ce cauciucuri avea fiecare. Raspunsul cred ca se intuieste...
- doru_a
- **
- 470 mesaje
- din 25 Sep 2005
- Astra 1992 C16NZ
- Deva/Hunedoara
doru_a
- Mesaje scrise: 470
- Locatie: Deva/Hunedoara
- Masina: Astra 1992 C16NZ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 25 Sep 2005
- Mesaj Privat
am, gasit un link cu referire la problema din acest topic si cred ca va fi de folos.
http://www.anvelope.ro/index.php?pag=sfaturi
http://www.anvelope.ro/index.php?pag=sfaturi
- octav_bz
- ****
- 1,047 mesaje
- din 17 Jun 2005
- Astra 2009 A17DTR
- Buzau
octav_bz
- Mesaje scrise: 1,047
- Locatie: Buzau
- Masina: Astra 2009 A17DTR
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Jun 2005
- Mesaj Privat
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
Poti sa iti pui oricare din acestea. Probabil cele pe care le ai au dimensiunea optima, fiind media celor admise. Totusi eu as pune de 215 (bineinteles, cand le schimb pe astea). Presupun ca si in cartea tehnica a masinii ai aceleasi recomandari.
Uitandu-ma insa la cele doua extreme, mi se pare interesant faptul ca 195/50/15 este mult mai aproape de 215/45/15 decat de 215/50/15.
Uitandu-ma insa la cele doua extreme, mi se pare interesant faptul ca 195/50/15 este mult mai aproape de 215/45/15 decat de 215/50/15.
- GabiB77
- ****
- 2,357 mesaje
- din 05 Jul 2005
- Corsa 2011 A12XER
- Bucuresti
GabiB77
- Mesaje scrise: 2,357
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Corsa 2011 A12XER
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 05 Jul 2005
- Mesaj Privat
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
kapix a scris:Singurul lucru pe care l-am inteles este exemplul cu sania, insa motivul pentru care ea "porneste mai greu la inceput" este inertia care trebuie invinsa (pe langa forta de frecare)
Desi nu imi place sa recunosc, am cam dat cu bata in balta la faza asta . Problema saniei nu m-a lasat sa dorm, iar in timp ce imi prajeam creierul cu asta mi-a venit in minte alta - de ce se pierde aderenta la viteze mari (lasand la o parte aerul care trece pe sub masina). Prin urmare am rascolit biblioteca tatalui meu sa ma documentez. Si intr-adevar, coeficientul de frecare variaza in functie de viteza, crescand odata cu aceasta in cazul frecarii lubrifiate si scazand in cazul frecarii uscate. Prin urmare la faza cu sania si forta de frecare difera in mers fata de pornire.
Imi cer scuze atat fata de @barzaune pe care probabil l-am cam enervat cat si fata de cei care au luat de bune spusele mele.
Ramane sa ma lamuresc cu coeficientul static si dinamic, deoarece nu am inteles nimic, iar in carte nu am gasit nici o notiune asemanatoare
- octav_bz
- ****
- 1,047 mesaje
- din 17 Jun 2005
- Astra 2009 A17DTR
- Buzau
octav_bz
- Mesaje scrise: 1,047
- Locatie: Buzau
- Masina: Astra 2009 A17DTR
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Jun 2005
- Mesaj Privat
- dgxshpe
- ***
- 657 mesaje
- din 03 Sep 2005
- Corsa Z13DTJ
- Bucuresti
dgxshpe
- Mesaje scrise: 657
- Locatie: Bucuresti
- Masina: Corsa Z13DTJ
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 03 Sep 2005
- Mesaj Privat
- kapix
- ***
- 681 mesaje
- din 15 Jan 2005
- Astra 2002 Z16XE
- Arad
kapix
- Mesaje scrise: 681
- Locatie: Arad
- Masina: Astra 2002 Z16XE
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 15 Jan 2005
- Mesaj Privat
Sunt si mai nelamurit... Ce vrei sa demonstrezi? Daca vrei sa arati ca frecarea este proportionala cu suprafata de contact nu trebuie sa te certi cu mine ci cu Coulomb, care se pare ca a enuntat primul legile frecarii.
Nelamuririle mele nu se refera insa la suprafata de contact si oricum experimentul tau nu are relevanta prea mare. Forta de apasare trebuie sa fie identica, altfel se schimba total datele problemei.
Nelamuririle mele nu se refera insa la suprafata de contact si oricum experimentul tau nu are relevanta prea mare. Forta de apasare trebuie sa fie identica, altfel se schimba total datele problemei.
nando
- Mesaje scrise: 28
- Locatie: Bucuresti
- Masina:
- Status: Offline
- Cont inregistrat: 17 Nov 2005
- Mesaj Privat