Informatii despre importanta valvei EGR si principiul de functionare gasiti in tutorialul lui Dan Cuciureanu pt valva EGR de pe motoarele Z10XE si Z12XE: https://www.clubopel.com/viewtopic.php?t=9280
De ce am ajuns sa curat valva EGR? Primul motiv a fost ca, imediat ce am adus masina de la "Germanica" i-am facut o "purecare" de rigoare si am observat ulei pe furtunul care se gaseste imediat sub valva. Aceasta are un orificiu pe care "scuipa" ulei si mizerie (se vede in a doua imagine, dupa curatare), cel mai probabil atunci cand este forjat motorul. Imediat dupa ce am adus-o, mecanicul ce s-a uitat la masina i-a si facut prima curatare.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
De asemenea, un alt motiv pt a o curata este ca, citind destul de multe tutoriale pe acest forum, am invatat unul din principiile pe care le-a mentionat Dan, si anume ca e foarte importanta intretinerea anumitor piese (care dealtfel costa foarte mult), pt a nu ajunge in situatia sa le schimbi. De aceea cred ca o curatare a valvei EGR la 15000 km (odata cu schimbarea filtrelor) nu are cu ce sa strice...
Al treilea motiv a fost ca acum 2 saptamani a inceput sa mi se aprinda in mers martorul cu cheita, odata cu aprinderea acestuia simtindu-se o evidenta pierdere a puterii motorului, probabil cauzata de functionarea defectuasa a circuitului de vacum si deci si a turbinei. Dupa o dupa-amiaza intreaga de lecturare a diverselor discutii de pe forum mi-am facut o idee despre ce urma sa caut.
https://www.clubopel.com/vie...amp;highlight=egr
https://www.clubopel.com/vie...t=membrana+fortat
https://www.clubopel.com/vie...ighlight=membrana
https://www.clubopel.com/vie...;highlight=zildan
Vreau sa mentionez ca aproape tot ce veti gasi mai departe in aceast post sunt lucruri invatate din discutiile mai sus amintite, dar m-am gandit ca ar fi mai de ajutor sa gasesti toate informatiile intr-un singur loc decat sa stai sa cauti cateva ore bune in mai multe topicuri.
La verificarea cu sonda de vacuum, a doua zi, am constatat ca furtunasele si valvele solenoid sunt in regula (vezi schema circuitului de vacuum), dar ca valva EGR nu rezista la depresurizare. Concluzia a fost clara, membrana din interiorul valvei este fisurata.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Inainte de a ma apuca insa de desfacut valva EGR am cautat o valva second, pt a fi sigur ca, daca ii voi sparge capacul, nu raman fara piesa. De ce second? Simplu: pt ca valva EGR noua nu mai vine singura, ci cu galeria pe care este montata (in TIS chiar se recomanda ca ansamblul format din cele doua piese sa nu fie desfacut, dar asta ar insemna sa nu dai valva jos niciodata...). Tot ansamblul costa la reprezentanta Opel din Sibiu 1200 RON, iar la furnizorul meu de piese (din Sibiu) 940 RON, bani care nu-mi sareau din buzunare... Am gasit o valva second la un membru al ClubOpel din Tg. Secuiesc, ce a avut-o montata pe o Astra pe care a rasturnat-o (foarte probabil pe lateral) si de pe care a vandut deja cateva piese. Din cate am inteles de la el mai are inca motorul, dar si alte piese de pe ea. Daca sunteti interesati de ceva piese de pe masina lui, dati-mi un pm si va dau nr de telefon al omului.
Sa trecem la treaba: aveti nevoie de curaj si rabdare, dar si de cateva scule: cheile torx mentionate mai jos (T30 si cap cheie tubulara E10), surubelnite plate de diferite grosimi, un degresant bun (Carb Cleaner 2+2 sau Loctite 7063 Cleaner), carpa moale, servetele umede, smirghel fin, silicon Super Black RTV Silicone Instant Gasket de la 2+2 si eventual o solutie buna de lipit plastic.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Se demonteaza cele trei suruburi ce tin capacul de pe motor cu ajutorul unei chei torx T30.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Pt demontarea valvei EGR avem nevoie de un capat tubular torx de 10 (cheie tip E10) si de o cheie cu clicket, cu ajutorul carora desfacem cele doua suruburi in care e prinsa valva (se vad in prima poza). Ce vedem dupa ce dam valva jos e dezolant: mizerie la greu.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Se curata uleiul mizerabil depus pe interior cu foarte mare grija pt a nu scapa mizerie in galerie. E de preferat a se folosi o carpa moale, absorbanta, curata, infasurata pe deget astfel incat sa putem trage inspre afara mizeria. Daca bucata de carpa este mai mare se poate chiar infunda orificiul galeriei cu ea, astfel incat sa se curete exteriorul acestuia cu un degresant (poate fi Carb Cleaner 2+2 sau Loctite 7063 Cleaner - eu pe asta l-am folosit). Atentie sa nu scapati carpa in galerie! Poate fi facuta chiar si o curatare a galeriei - eu am apelat, cu alta ocazie, la ajutorul mecanicului pt asta si am fost surprins de cantitatea mare de zgura scoasa din ea.
Se curata apoi valva cu acelasi degresant folosit initial, apoi cu o periuta de dinti veche degresata si ea si in ultima faza cu un capat de surubelnita mica si cu cel mai fin smirghel pe care il aveti la indemana. Trebuie adusa, pe cat posibil, din stadiul in care o vedeti in imaginea din stanga in cel in care apare in imaginea din dreapta.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Urmeaza partea cea mai grea, desfacerea capacului de plastic. Spun ca e cea mai grea pt ca acest capac este capsat cu ajutorul celor 6 dinti de pe margine peste partea de metal a valvei (sunt incercuiti cu roz in imaginea de mai jos).
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Probabil ca el este facut dintr-un plastic ce aduce cu ebonita, dar mult mai flexibil, insa suficient de casant pt a se sparge la o fortare mai mare. Ce am observat eu, incercand sa-l desfac in doua randuri (in prima zi la ora amiezii si a doua zi seara) este ca e foarte sensibil la temperatura din mediul ambiant. Seara a avut tendinta de a se sparge imediat (era foarte rece afara) dar la ora amiezii a fost mult mai fexibil. Este de preferat asadar sa incercati scoaterea lui intr-un loc unde temperatura este relativ ridicata. Petrus sugera ca, pt a-l scoate cu usurinta, sa crestati cu o panza de bonfaier marginea dintre cele 6 cleme, astfel incat sa poata fi "fortat" sa iasa. Din nefericire eu am inteles din postul lui ca ar trebui sa introduc panza de bonfaier intre partea metalica si clema din plastic pt a reteza partea clemei care e responsabila cu agatatul capacului pe partea de fier si am decis sa nu fac asta pt ca nu mai aveam cum sa pun capacul la loc. Dupa ce l-am dat jos (bineinteles spargand o particica din el) am realizat de fapt ce trebuia sa fac. Am lipit ulterior particica respectiva cu Super Bond de la Loctite (se gaseste in toate supermarketurile pe standurile de langa casele de marcat).
Dupa ce dati capacul jos o sa vedeti membrana.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Se curata bine si aceasta si interiorul partii metalice a valvei, de preferinta cu acelasi degresant, pt ca nu ataca materialul din care e facuta membrana. Dupa curatare se cauta fisura. Eu am descoperit-o intr-un loc unde era destul de greu de lipit, dar a mers pana la urma.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Pt siguranta am aplicat siliconul negru pt lipit pe ambele parti. Daca privesti cu atentie se vede in poza de mai jos ca, din loc in loc, sunt niste puncte de lipire in care membrana e prinsa pe discul metalic central al valvei si in locul unde membrana era desprinsa s-a deteriorat si in 3 puncte din acelea, motiv pt care am aplicat o pelicula de silicon si pe acea parte.
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Siliconul formeaza o pelicula in cca. 15 minute si se intareste in cca. 24 de ore. Dupa ce e gata uscat, capacul de plastic al valvei poate fi pus la loc cu grija, prin presare. Atentie ca el are pe marginea interioara o excrescenta care trebuie sa intre pe un canal de ghidaj ce il veti gasi pe marginea partii de metal:
![](http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/2013.clubopel.com/images/2013/blank.gif)
Verificarea etanseitatii se poate face (in lipsa unei pompe de vacuum) prin metoda atat de frumos descrisa de iulian1971, "cu limba pe gaurica".
https://www.clubopel.com/vie...amp;highlight=egr
Cam asta este. Spor la treaba va doresc.
Orice sugestie de completare a acestui post, ca si comentariile voastre, sunt binevenite.